آیـا امـام زمـان ( عـلیـه السّلام ) آینه تمام نماى پروردگار است؟و.... قسمت دوم
بـنـابراین در
صفات افعال پروردگار از این جهت كه یك طرفش تكیه اش به اسم ذات است بـى نـهـایـت
اسـت امـّا از نـظـر ایـنـكـه یـك تـكـیـه اش بـه مـوجـودات مـحـدود اسـت ، مـحـدود
عـمل مى شود. لذا در صفات افعال چون یك طرف تكیه اش به قدرت پروردگار است خدا بى
نـهـایـت قـدرت دارد و بـى نـهایت هم مى تواند خلق كند امّا یك طرفش مربوط به مخلوق
است و خالق بودن و رازق بودن او بى نهایت نیست ، یعنى خدا بى نهایت رزق به مخلوق
محدود نمى دهـد بـلكـه مـحـدود رزق مـى دهـد و براى همین جهت است كه نمى توانید
بگوئید خدا اللّه ترین خداها است .
چون اللّهى جز خدا نداریم كه او اللّه تر باشد او عالم تر و قادرتر باشد چون قادر مطلق و عالم مطلق او است امّا مى توانیم بگوئیم خدا احسن الخالقین است یعنى بهترین خالقها است .
حـضـرت عـیـسـى مـى گـویـد:
"اَخـْلُقُ لَكـُمْ مـِنَ الطـّی نِ كَهَیْئَةِ الطَّیْرِ"((23))
هیئت طیر را من از گِل خلق مى كنم ، این را حضرت عیسى مى گوید، پس خالق است ولى خدا احسن الخالقین است .
شما به كسى مهربانى مى كنید ولى خدا ارحم الراحمین است خدا رحیم ترین است مهربان ترین مـهـربانها است . شما چیزى را پرورش مى دهید ربّ هستید پدر و مادر ربّ فرزندانند ولى خدا ربّ الارباب است .
بـنـابـرایـن صـفـات الهـى كـه در ائمـّه اطـهـار جـمـع شـده صـفـات فـعـل خـدا اسـت نـه صـفـات ذات خـدا. یـعـنـى اگـر ائمّه داراى صفات الهى هستند منظور صفات فـعـل خـدا اسـت . خدا رزق مى دهد آنها هم رزق مى دهند خدا مهربان است آنها هم مهربان هستند. خدا سـریـع الرضـا اسـت زود مـى گـذرد ایـنـهـا هـم سـریـع الرضـا هـسـتـنـد. ایـن صـفـات بـه شكل بسیار كوچكترش در یك انسان معمولى هم ممكن است بوجود بیاید ولى در ائمّه اطهار در حدّ زیادش كه ممكن است در وجود یك مخلوق پیدا شود در آنها پیدا شده . لذا آنها مظاهر صفات الهى هستند و به تعبیرى آینه تمام نماى صفات افعال خدا مى باشند.
و با توضیح بالا صفات الهى محدود نخواهد شد.
منبع کتاب انوار صاحب الزمان آیت الله سید حسن ابطحی
چون اللّهى جز خدا نداریم كه او اللّه تر باشد او عالم تر و قادرتر باشد چون قادر مطلق و عالم مطلق او است امّا مى توانیم بگوئیم خدا احسن الخالقین است یعنى بهترین خالقها است .
حـضـرت عـیـسـى مـى گـویـد:
"اَخـْلُقُ لَكـُمْ مـِنَ الطـّی نِ كَهَیْئَةِ الطَّیْرِ"((23))
هیئت طیر را من از گِل خلق مى كنم ، این را حضرت عیسى مى گوید، پس خالق است ولى خدا احسن الخالقین است .
شما به كسى مهربانى مى كنید ولى خدا ارحم الراحمین است خدا رحیم ترین است مهربان ترین مـهـربانها است . شما چیزى را پرورش مى دهید ربّ هستید پدر و مادر ربّ فرزندانند ولى خدا ربّ الارباب است .
بـنـابـرایـن صـفـات الهـى كـه در ائمـّه اطـهـار جـمـع شـده صـفـات فـعـل خـدا اسـت نـه صـفـات ذات خـدا. یـعـنـى اگـر ائمّه داراى صفات الهى هستند منظور صفات فـعـل خـدا اسـت . خدا رزق مى دهد آنها هم رزق مى دهند خدا مهربان است آنها هم مهربان هستند. خدا سـریـع الرضـا اسـت زود مـى گـذرد ایـنـهـا هـم سـریـع الرضـا هـسـتـنـد. ایـن صـفـات بـه شكل بسیار كوچكترش در یك انسان معمولى هم ممكن است بوجود بیاید ولى در ائمّه اطهار در حدّ زیادش كه ممكن است در وجود یك مخلوق پیدا شود در آنها پیدا شده . لذا آنها مظاهر صفات الهى هستند و به تعبیرى آینه تمام نماى صفات افعال خدا مى باشند.
و با توضیح بالا صفات الهى محدود نخواهد شد.
منبع کتاب انوار صاحب الزمان آیت الله سید حسن ابطحی
+ نوشته شده در یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت 10:14 توسط خادم
|