رسـیـدن بـه محضر حضرت بقیّة اللّه الاعظم یك راه دارد آن هم این است كه سنخیّت روحى با ایشان پیدا كنید. تزكیه نفس كنید، خودتان را به كمالات روحى برسانید انسانى بـاشـیـد از نظر عقاید، از نظر اعمال ، از نظر افكار، همان طورى باشید كه امام عصر (روحى فـداه ) مـى خـواهـنـد، دقیقا در صراط مستقیم هستید. چرا كه این جادّه خیلى دقیق است و هم راه راست است . بدون هیچ پیچ و خمى چون صراط مستقیم است . ولى چون در جادّه هستید باید فرمانتان را مـحـكم نگه دارید نه نیم میلیمتر طرف راست و نه طرف چپ بچرخانید چرا كه مى روید در ته درّه ، بـایـد خـیـلى حـواستان جمع باشد. كه نه افراط داشته باشید و نه تفریط نه آن قدر محتاط و وسواسى باشید نه آن قدر بى بند و بار، فرقى نمى كند هر دو طرف مى افتید در تـه درّه . ماها اكثرا خیال مى كنیم كه وسواسى ها آدمهاى خوبى هستند در حالى كه فرقى نمى كـند هر دو افتادن در درّه است منتها آن شخص رفته و عیّاشى كرده و خوشگذرانى كرده و افتاده در درّه و ایـن شـخـص وسواسى با زحمت و ناراحتى خودش را انداخته ته درّه چه انسان در نماز فـحـش بـدهد نمازش باطل است چه در نماز از روى وسواس چند بار كلمه اى را تكرار كند. آیا هـیـچ وقـت مـتـوجـّه شـدیـد كـه كـمـتـر افـرادى هـسـتـنـد كـه در حـلال و حـرام وسـواس داشـته باشند در حالى كه در طهارت و نجاست بیشترین افراد وسواس دارنـد اگـر انـسـان قـدرى روى حلال و حرام توجّه كند دست و پاى شیطان را مى بندد ولى در نجاست و طهارت هر چه وسواس داشته باشید به نفع شیطان است و به ضرر شما نه افراط نـه تـفریط این مى شود صراط مستقیم ، صراط مستقیم یعنى پیغمبر اكرم ( صلّى اللّه علیه و آله و سـلّم ) صـراط مـسـتـقـیم یعنى على بن ابیطالب ( علیه السّلام ). صراط مستقیم یعنى امام زمان ( علیه السّلام ) و رسیدن به امام زمان ( علیه السّلام ).
از سخنان حکیمانه دانشمند محترم استاد سید حسن ابطحی
کتاب انوار صاحب الزمان عج تالیف
دانشمند محترم استاد سید حسن ابطحی